جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد

جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد

جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد

 

طی چندین سال گذشته، بازاریابی شبکه ای شغل محبوب جوانان ایرانی گشته است. با کسب موفقیت هایی که در فاصله گیری از شرکت های هرمی داشته، شرکت های بازاریابی شبکه ای با تمامی مجوزها و پروانه کسب ها اداره می شود.

بازاریابی شبکه ای از سال ۲۰۰۹ به عنوان یک طرح تجاری در ایران وجود دارد. برای کسب درآمد قابل توجه، هر بازاریاب باید فروشندگانی را به شبکه خود وارد کند. در اصل اگر هر بازاریاب دو یا سه نفر را به عنوان زیر مجموعه وارد کند و هر یک از این افراد، به نوبه خود دو نفر دیگر یا تعداد بیشتری را وارد کار کنند، بازاریاب اصلی از آن ها هم پورسانت خواهد گرفت. محاسبات ساده است: به طور مثال هشت نفر در سطح سوم، ۱۶ نفر در سطح چهارم و …. به عبارت دیگر اگر تعداد نفرات در سطوح مختلف افزایش پیدا کند فضایی برای رشد تصادعدی وجود دارد. در ایالت متحده آمریکا شرکت هایی که زیر چتر بازاریابی شبکه ای قرار دارند شامل Avon و Tupperware و … می باشد.

با توجه به وجود برخی شباهت ها با طرح های شرکت های هرمی، بازاریابی شبکه ای موضوع بحث برانگیزی در ایران شده است. سوالاتی که درگیر آن هستند این که آیا روش درآمدزایی آن قانونی و شرعی است؟ آیت الله سیستانی، از مراجع مذهب شیعه در شهر مقدس نجف، اعلام کرده است که این مدل کسب و کار روشی غیرقابل قبول برای کسب درآمد است. در حالی که در ایران، فقیه برجسته قم آیت الله مکارم شیرازی در وب سایت خود نوشته است که بازاریابی شبکه ای تنها در صورتی مشروع است که در این مسئله تمامی سود به بازاریاب تخصیص داده شود و اضافه کرده است که روش های دیگر تخصیص سود نامشروع است. (اصل حکم در سایت های ایرانی : تنها در صورتی که بازاریابی شبکه ای و زیرمجموعه ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد)

جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد

جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد

پس از کلی بحث و بررسی، تحقیقاتی گسترده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، به رهبر عالی قدر آیت الله علی خامنه ای ارائه شد. در پاسخ، خامنه ای در ۲۰ می ۲۰۱۵ اعلام کرد که بازاریابی شبکه ای فعالیتی مشروع و قانونی است. از آن زمان به بعد تردید در مورد اینکه آیا این مدل کسب و کار قانونی است یا نه، کاهش یافت. هم زمان با آن مکانیزم جدیدی برای شناسایی بی نظمی در بازاریابی شبکه ای ایجاد شد. از جمله، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وب سایتی برای این مدل کسب و کار اختصاص داد که نه تنها ارائه اطلاعات را دارد بلکه برای تسهیل و پیگیری در روند ثبت نام در شرکت های بازاریابی شبکه ای کارایی دارد. بر اساس این وبسایت، ۲۳ تا از این شرکت ها در ایران مجوز گرفتند و در زمینه مواد غذایی، بهداشتی، درمانی و آرایشی شروع به فعالیت کردند. در همین حال، کمیته ای متشکل از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اطلاعات، دادگستری و نیروی انتظامی تشکیل شد تا هم بر فعالیت این شرکت ها و هم روند صدور مجوزها نظارت کنند.

اگرچه سایه سنگین شرکت های هرمی هنوز هم بر بازاریابی شبکه ای اثرگذار است اما این روش کسب و کار در میان جوانان ایرانی بیشتر و بیشتر محبوب شده است. طهورا شهبازی که در ماه نوامبر به یکی از این شرکت ها ملحق شده است به المونیتور گفته است: کل روند پیوستن به این شبکه ها و کسب درآمد از این راه ۲ سال طول میکشد. در طول این ۲ سال باید هم سطوح و شاخه های خود را افزایش دهیم و هم محصولات بیشتری را به فروش برسانیم. وقتی در مورد چگونگی کارکرد این شبکه ها پرسیدند او پاسخ داد: یکی از تفاوت های عمده این شرکت ها با شرکت های هرمی این است که در شرکت های بازاریابی شبکه ای محصول خریداری می شود. این محصولات، محصولات غیرمعمولی نیستند، بلکه محصولات روزمره ای هستند مانند غذا (چیزی که هر خانواده ای به آن نیاز دارد) یا محصولات بهداشتی آرایشی و یا حتی محصولاتی مثل ساعت، عینک آفتابی و … این ها انواع محصولاتی هستند که به راحتی می توان به دوستان و اعضای خانواده فروخت.

در پاسخ به انتقاد از اینکه شباهت هایی با شرکت های هرمی دارد و همچنان موجب شک و تردید میان مردم عادی می شود: یکی از استدلال هایی که حامیان بازاریابی شبکه ای دارند این است که : بازاریابی شبکه ای راه های جدیدی را برای فروش محصولات فراهم می کند و این امر به طور ویژه ای داد و ستد کالا را در داخل کشور بهبود می بخشد. علیرضا که دارای مدرک کارشناسی برق است و پیش از این بیکار بوده است به المونیتور گفت: من در حدود ۱ سال است که در این عرصه فعال هستم و واقعا از آن لذت میبرم. علاوه بر اینکه پول خوبی میدهد، ما به اقتصاد کشور کمک می کنیم. بازاریابی و روش های فروش سنتی دیگر جوابگو نیست. با استفاده از این روش، ما می توانیم بهتر و سریعتر محصولات را معرفی کرده و بفروشیم. در این روش همه برنده اند، چرا که خریدار تخفیف می گیرد و فروشنده می تواند محصولات بیشتری بفروشد.
در این میان، شهبازی همچنین از محبوبیت این شرکت ها در میان جوانان ایرانی توضیح داد و گفت: شرکت ما، یکی از بزرگترین های نوع خود در ایران است. ما در حدود ۲۰۰۰ نفر(عضو) در دفتر مرکزی خود داریم و همچنین تعداد زیادی در دفاتر استانی ما مشغول هستند. بر اساس طرح استاندارد ارائه شده توسط هیئت مدیره شرکت، از لحظه ورود تا لحظه خروج از شرکت که تحت عنوان بازنشستگی شناخته می شود درآمد هر شخص به ۵۴۰۰ دلار می رسد. این درآمد تصاعدی حتی پس از بازنشستگی شخص نیزاز طریق فعالیت های رده های پایینی که به حمایت از درآمد مشغولند ادامه می یابد.

المونیتور نتوانست دقیق بودن این ارقام را تایید کند. با این حال اینچنین درآمد هایی وجود دارد اما برای بازرایابان شبکه ای ایالت متحده غیر قابل دستیابی است. اما در یک جامعه ای که بر اساس دستورالعمل وزارت کار، یک کارگر معمولی ۲۳۰ دلار در ماه درآمد دارد، اندیشیدن در مورد مبالغی بالاتر از آن ترسناک است.

با این که علاقه عموم ایرانیان به بازرایابی شبکه ای افزایش یافته، خاطرات تلخ شرکت های هرمی هنوز هم در ذهن مردم تازگی دارد. بنابراین علی رغم پول خیره کننده ای که گفته می شود در کمین است، اکثر ایرانیان ترجیح می دهند که با دارایی خود ریسک نکرده و بلکه صرفا داستان های جادویی پول هایی که می شود بدست آورد را فراموش کنند.

دیدگاه مشتریان

مطالب مرتبط

جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد

جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد   طی چندین سال گذشته، بازاریابی ...
جذابیت ثروت جوانان را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق میدهد
Rate this post
اگر قصد حرفه ای شدن در بازاریابی شبکه ای به فکرتان زده اینجا به دردتان میخورد حرفه ای شوید
+ +
Top